Publikace zabývající se profesní orientací a kreativitou učitele, které vydává učitel pracovní výchovy v naší škole pan PhDr. Jařabáč Ivan, Ph.D.

Odborná publikace s názvem „Komparace profesní orientace žáků s mentálním postižením“ se zabývá problematikou „kariérového poradenství“ u žáků s lehkým mentálním postižením na základních a středních školách v České republice a v Polsku. Práce je v mnoha ohledech důležitým počinem na poli speciální pedagogiky a srovnávací pedagogiky, protože zkoumá úroveň profesní přípravy a profesního uplatnění žáků s LMP na pozadí dvou rozdílných školských systémů, českého a polského.

Teoretická část odborné publikace mapuje dosavadní analýzu předčasných ukončení studií žáků v ČR, kde podstatným problémem je předčasné ukončení studia na střední škole v oborech středního vzdělání s výučním listem kategorie E. Zde se vzdělávají převážně žáci s lehkým mentálním postižením. Podrobně se zabývá „kariérovým poradenstvím“ na školách a možnostmi edukace žáků s mentálním postižením (včetně rozdílného legislativního rámce) v České republice a v Polské republice. Na závěr je popsána historie a současnost měst Ostravy (ČR) a Wodzisław Śląski (PL), kde byl realizován autorem výzkum.

Aplikační část odborné publikace komparuje skutečný počet žáků s lehkým mentálním postižením, kteří získají střední vzdělání s výučním listem (vyšší sekundární vzdělání) ve městě Ostrava ve městě Wodzislawi Śląski. Porovnává také výběr učebních oborů žáků s lehkým mentálním postižením ve městě Ostrava (ČR) a ve městě Wodzisław Śląski (PL) vstupujících do 1. ročníků středního vzdělávání. Závěr knihy obsahuje i doporučení, prognózu a možnosti využití v obou zkoumaných městech.

Publikace je pro čtenáře vhodně doplněna obrázky, prostorovými grafy i tabulkami.

 

Odborná publikace Kreativita učitele při práci s technickými materiály aneb technické projekty pro pedagogickou praxi.

Pedagogika vychází z poznání, že tvořit v širokém smyslu slova může každý člověk, že tvořivost se může projevit v každé činnosti. Opírá se o praktické zkušenosti, že tvořivost lze rozvíjet a cvičit. Ve školních institucích jde především o vytváření předpokladů pro tvořivost a o vyhledávání talentu. Významné aspekty intervence tvořivosti ve škole realizuje „tvořivý učitel“ a jeho kreativní přístup výuce, ale hlavní podíl na rozvoji tvořivosti dětí má prostředí, ve kterém vyrůstají, jejich rodina.

Teoretická část odborné publikace se zabývá rozvojem tvořivosti jedinců v rodině a ve škole. V závěru teoretické části je popisovaná tvořivost učitele, jeho možnosti realizovat rozličné edukační strategie včetně výukových projektů (například technických projektů s praktickým zaměřením), které podněcují žáky k tvořivosti ve vzdělávací oblasti „Člověk a svět práce“.

V aplikační části jsou uvedeny konkrétní technické projekty, které autor realizoval s žáky na 2. stupni základní školy (praktické). Jedná se o prezentaci výstav prací žáků na ZŠ i v galeriích, které si získaly dobu realizace svou prestiž a staly inspirací pro nejen pro žáky, ale zejména pro učitele na všech typech škol. Z dalších technických projektů je popisován Den nové techniky. Realizací tohoto projektu se žáci I. stupně ZŠ mohou seznámit s nejnovějšími stroji a technikou užívanou ve výchovně vzdělávací oblasti „Člověk a svět práce“ při práci s technickými materiály. Čtenáři se mají možnost seznámit i s různými soutěžemi zručnosti žáků v technických dovednostech nebo v přesnosti rýsování. Aplikační část uzavírají implementované technické projekty, které podporují empatií žáků. V závěru kapitoly jsou uvedeny i možnosti využití realizovaných technických projektů ve školních institucích.

 

Obě publikace byly vydané v roce 2016 vydavatelstvím Montanex a.s., autor knih je PhDr. Ivan Jařabáč, Ph.D.

Comments are closed.

cookies image
Cookies

Tento web potřebuje Váš souhlas k využití jednotlivých cookies, aby Vám mimo jiné mohl ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout .

Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies podle Vašich preferencí.

Nezbytné (provozní) cookies
Jedná se o takové typy cookies, které zajištují primárně klíčové funkčnosti webu a jeho správné zobrazování na vašem zařízení. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookies
Tyto soubory cookie nám umožňují vylepšovat uživatelský dojem pomocí přizpůsobeného obsahu a funkcí vám, našim zákazníkům.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.
Souhlas můžete odmítnout .